Zeilen met de Waka - Maori 1

9 april 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Sinds enkele decennia zijn de Nieuw Zeelanders meer bezig met hun oorspronkelijke afkomst. Iedereen weet de prachtige natuur van Nieuw Zeeland te waarderen, maar Nieuw Zeeland is veel meer. Al op de eerste dag van onze reis wil onze gastheer ons kennis laten maken met de Maori, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. Zij kwamen aan in Waka, een soort kano's, vanaf de Pacific. In Auckland willen ze hun afkomst en de relatie met de Pacific, met de daarbij behorende eilanden weer zichtbaar maken. Wij hebben de eer gehad gast te zijn geweest om op een van de nieuwe Waka's, een catamaran die qua look geïnspireerd is op de oorspronkelijke Waka, en verder voorzien van prachtige omgekeerde zeilen, Maori- kunst en zonnepanelen. Een volwaardige crew van de Waka bestaat uit 16 man, bij voorkeur van mensen met een Maori- afkomst. De Waka wordt gebruikt voor zeiltochten van verschillende tijdsduur, wij hebben vooral de skyline van Auckland mogen aanschouwen. Voor ons een prima start om de lange vlucht op het water te laten verwaaien door de wind. Tijdens ons welkomstontbijt bij de eigenaar John van de Catamaran hadden we het over het belang van het herkennen van je roots. Vele jaren hebben de Nieuw Zeelanders het belang van de achtergrond van de Maori onderkend. John wil het bewust geen toeristending noemen, maar de Waka moeten juist trots uitstralen voor de huidige mensen met een Maori bloed. En dat klopt ook, deze Catamarans zijn er primair voor de Maori, de toerist is de gast. Vlak voor vertrek uit de haven werd er niet alleen een veiligheidsverhaaltje gegeven, maar de schipper sprak een woord van dank uit, hij was dankbaar dat wij zijn gasten mochten zijn, dankbaar voor de wind, dankbaar voor de mooie dag. Het bewust uitspreken hiervan ontroerde mij, ja het uitspreken van waar je dankbaar voor bent, zorgt voor een onderlinge verbondenheid, en op een zeiltocht is het belangrijk dat je met elkaar de tocht doet. Ik ben dankbaar dat wij hier even deel van mochten uitmaken.

Zie bij FOTO'S een beeldverslag van de Waka.

1. Martina:
    11 april 2015
    geweldig dat je de gelegenheid kreeg om dit mee te maken. heerlijk de wind door je haar en de lange vlieg reis uit je haren waaien.