De tijd tijdens de vlucht

9 april 2015 - Auckland International Airport, Nieuw-Zeeland

Een van de dingen die je je afvraagt als je naar Nieuw Zeeland afreist is, hoe ga je die lange vlucht overleven, het is immers de verste bestemming op onze aarde. Nou, dat doe je dus gewoon. Ik heb wel eens 5 dagen en nachten in de trein gezeten, maar dan kun je lekker naar buiten kijken en wat heen en weer lopen, dus dat is toch echt anders. Een lange treinreis heeft iets van langzaam afstand nemen van de bekende wereld, eigenlijk heel relaxt.

Inmiddels zijn we in Nieuw Zeeland aangekomen, en eigenlijk viel de reis ons allemaal heel erg mee. Ons, dat zijn Dennis van het TC Hoofdkantoor in Den Haag en 6 collega Travel Counsellors, Tiny, Jeanette, Maureen, Elly, Bianca en Brigitte, een leuke en gezellige groep.

Wat trouwens wel overeenkomt met de Transmongolie-express is dat je je gevoel voor tijd kwijt raakt. In de trein geldt overal Moskou-tijd, terwijl je wel 7 tijdszones doorloopt. Nu zaten we om 1 uur in de nacht tijdens een tankstop in Dubai aan een kopje thee met een croissant, alsof het ochtend was. In het vliegtuig daarna naar Melbourne gingen we slapen, en de nachts die duurde voor mijn gevoel erg lang. Af en toe werd er een snack geserveerd, het warme stuk pizza om half 8 NL tijd smaakte prima, de raampjes van het vliegtuig waren dicht, het was blijkbaar nog steeds donker. Het tv-schermpje van de vlucht gaf trouwens wel aan dat het al dag was. Wat bleek later: tijdens de vlucht van Dubai naar Melbourne doen ze alsof het nacht is ( buiten is het dus gewoon dag), een paar uur voor aankomst, dus rond half 8 Melbourne tijd werd het diner geserveerd. Uiteindelijk heb je dus letterlijk een hele dag gemist. En tijdens de laatste vlucht van Melbourne naar Auckland, nog ruim 3 uur vliegen, vlieg je in de nacht, en zit iedereen ook wat te dutten, maar ach dat is nog maar een mini-stukje, dat ging vanzelf.

We hebben gevlogen met een dubbeldeks vliegtuig, de Airbus A380 voor de kenners onder ons, van Qantas. Tiny heeft met de crew nog geprobeerd of wij als Travel Counsellors het bovendek met de luxe First en Businessclass nog mochten aanschouwen (met zelfs de hoop het te mogen uitproberen) het bleek even te gaan lukken, maar helaas. We moesten het gewoon doen met de bekende basic economy class.

Aankomsttijd in Auckland was vanmorgen op donderdag 9 april 5 uur in de ochtend, maar wel met een tijdsverschil van 10 uur. Normaal is het tijdsverschil 12 uur. Maar Nederland heeft zomertijd en Nieuw Zeeland heeft wintertijd, dus dat geeft per saldo 2 uur minder tijdsverschil.

1. Jelle:
    9 april 2015
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Wat een reis en wat een afstand. Da's echt loskomen van ons kleine landje. Geniet!!
  2. Loes:
    9 april 2015
    Wat een reis! Maar bedenk.... op de terugreis heb je een dag extra ;)
  3. Elize:
    9 april 2015
    Leuk om je belevenissen te volgen! Heel veel plezier met z'n allen en groetjes aan de hele bups.

Groetjes,
    Elize
  4. Stefanie (WTS klasgenoot):
    9 april 2015
    Leuk om je verhalen te lezen Marieke, zo te lezen gaat het goed met je baan ! Geniet ervan
  5. Rob:
    9 april 2015
    Hoi Marieke, wat een lange zit is dit geweest!! Je zult denk wel blij geweest zijn dat je de benen weer kon strekken. Nog veel plezier. Groetjes, Foka en Rob.
  6. Alice:
    10 april 2015
    En wij maar ploeteren ...nee hoor Marieke we hebben ons goed vermaakt op de laatste bijeenkomst met Joke. Van een goede lunch genoten en het examen is in Oegstgeest. Veel plezier en fijn dat je goed bent aangekomen, groetjes Alice
  7. Kathryn Jansen:
    11 april 2015
    Hi Marieke! We really enjoyed our time with you and your lovely group yesterday showing you the fabulous Matakana area! We are very honoured to welcome you here to show you our beautiful country and the friendly people. I know you will have a fantastic time in the next few weeks and hope to meet some of your friendly clients in the future! Kia Ora from all of us in Matakana!