Machu Picchu!!!

15 juli 2015 - Cusco, Peru

Machu Picchu zien stond uiteraard bovenaan ons wensenlijstje. En ja, we zijn er nu geweest!!! Fantastisch! Een mooie beloning aan het einde van de Lares trail. Maar Machu Picchu bezoek je niet zomaar. Het ligt temidden van hoge bergen die alleen met een trein en bus zijn te bereiken. Vanuit Ollantaytambo (bereikbaar met gewone trein, privat transfer of bus) ga je eerst met een vrij dure trein naar Aguas Calientes, dit hebben wij de vorige dag al gedaan. Een ritje van anderhalf uur kost ongeveer 60 dollar one way. En vanaf Aguas Calientes vertrekken er vanaf half 6 in de ochtend bussen de berg op naar de ingang van Machu Picchu (24 dollar retour). Om 5 uur zaten we aan het ontbijt en om half zes sloten we aan in de lange rij van mensen die omhoog willen gaan. Na ongeveer 40 minuten wachten zaten we in de bus (de bussen rijden elke 2 minuten). Logistiek draait het perfect, het wachten in de lange rij, in het ochtend schemer, het hoort erbij. Een ritje van 25 minuten brengt je naar de ingang van Machu Picchu. Op dit moment bezoeken ongeveer 7000 mensen per dag deze bijzondere plek. De komende jaren zullen er volgens onze gids wel wat dingen gaan veranderen, zoals slechts 2 uur toegang. De slijtage door de vele toeristenvoetjes schijnt enorm te zijn. De eerste 2 uur hadden we een gids, daarna fijn de tijd voor onszelf. De sunrise was even na 7 uur, dus we waren mooi op tijd. Al omhoogrijdend met de bus ervaar je de bijzonderheid van de plek, prachtige peaks, beplanting wordt al tropisch. Op het terrein zelf is het heel mooi om de site langzaam aangelicht te zien worden door de zon. Machu Picchu is in 1911 gevonden en is in 1948 opengesteld voor publiek. De Spanjaarden zijn hier nooit geweest en hebben dit gebied nooit kunnen verruiineren. De meeste Inca cultuurplekken hebben de Spanjaarden vernietigd en de materialen zijn op andere plekken gebruikt. De plek is bijzonder gebouwd, boven op een rots, een deel is agrarische terrassen en een ander deel is het woondeel, inclusief tempels en schoollokalen. De Inca koning woonde zelf in Cusco en was af en toe hier. Onze gids heeft ons gewezen op interessante dingen, als de zonnetempel, een kompas, de ligging ten opzichte van de zon en dergelijke. Inca's hadden veel kennis van bouwkunde, sterrenkunde en landbouw. Na het rondje met de gids, rond 9 uur, zijn we wat gaan drinken en eten en daarna zijn we opnieuw omhoog gegaan, eerst naar de ansichtkaartplek. Hier maakt bijna iedereen een mooie foto van zichzelf, wij dus ook.  En dan richting de zonnepoort, dat is de plek waar de Incatrail-wandelaars Machu Picchu binnenkomen. Je hebt vanaf deze kant een mooi overzicht over het hele gebied. Na nog wat ronddwalen langs kamers, trapjes, uitzichtjes en grasveldjes zoeken we de bus op om weer af te dalen naar het dorp Aguas Calientes. Dit dorp bestaat alleen uit hotels, restaurantjes, souvenierwinkels, rails en het treinstation, er hangt een apart sfeertje. Een gids noemt dit het meest mondaine stadje van Peru, nou..... Hier nog even wat geluncht, terwijl een trein af en toe op 3 meter afstand langs je rijdt. Halverwege de middag de trein terug naar Ollantaytambo. Inmiddels is het gaan regenen, wat een geluk hebben wij gehad!
Ben je in Peru? Machu Picchu is echt een must om te bezoeken! En, je gaat naar huis met een stempel van Machu Picchu in je paspoort.
Aan het begin van de avond gingen we met een transfer weer naar Cusco. Vandaag lekker een rustdag. Het tropisch regenwoud wacht op ons...