Mooie uitzichten

19 april 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Nieuw Zeeland heeft prachtige landschappen, daar staat het bij ons Nederlanders ook om bekend. De omgeving van Fox Glacier is echt prachtig, het uitzicht op de Mount Cook, en helemaal de weerspiegeling daarvan in het water is fantastisch (Dennis sliep bij een B&B met zo een fantastisch uitzicht). Fox Glacier is gletsjergebied, maar net zoals op andere plekken op de wereld trekken de gletsjers zich terug. In Fox Glacier kun je de gletsjer alleen nog met de helicopter op. Gletsjerwandelingen op de gletsjer zijn trouwens heel bijzonder, in Canada en Noorwegen heb ik zo een wandeling eens mogen maken, de blauwe kleuren vind ik zelf heel bijzonder. De gletsjer bij Fox Glacier hebben we tot op ongeveer 100 meter afstand benaderd, via een ruig morene gebied zijn we er naar toe gewandeld. Het bijzondere van dit gebied is dat de gletsjer zich bevindt in een omgeving met tropisch regenwoud, dat botst met je gevoel. Als Europeaan hoort ijs bij naaldbomen.
De weg terugrijden van Fox Glacier naar Kamura was nu veel prettiger dan de heenweg in het donker en regen. Het was nu licht en helder weer, dus het uitzicht op de bergen zorgde voor een fijne autoreis. Maar de Transalpine, de trein dwars door de Zuideralpen wint het. Vooral na St Arthurs Pass op 730 meter hoogte, waren de uitzichten magnifiek. Vanuit de trein en vanaf het achterbalkon van de trein(zonder ramen) hebben we prachtige foto's gemaakt.
Dus in het fotomapje Fox Glacier naar Kamura zijn enkele mooie uitzichten opgenomen.