Hoe lang wil je rijden?

17 april 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Bij het maken van een reisplan vind ik het persoonlijk altijd belangrijk dat de reisafstanden niet al te gek zijn, je wilt immers het gebied wel ervaren. Alleen maar doorscheuren is niet altijd het meest optimale. Op reis ben je weliswaar altijd onderweg, in tegenstelling tot een "vakantie", hier heb ik eerder een blog over geschreven. Maar vandaag spande wel weer de kroon, wij zijn even op de proef gesteld. Thuis, toen ik het programma bestudeerde had ik al zo een gevoel dat het vandaag wel eens een lange rijdag zou gaan worden. Van Picton naar Fox Glacier is ruim 550 km rijden, en de weg slingert voor het grootste deel. Dus meer dan 60 km per uur exclusief plaspauzes, sneller lukt dan niet, reken maar uit. Vanmorgen vol goede zin en met mooi weer vertrokken met 2 gehuurde auto's (met wat gepuzzel, pasten de koffers er net in). Rond 2 uur zouden we een lunchstop bij een B&B hebben (tevens bekijken kamers). Wel, rond half 4 waren we er, en de tussenstop van de fraaie rotsen (naam ben ik vergeten, dat krijg je als je het niet gezien hebt) hebben we overgeslagen, was namelijk een wandeling van 20 minuten. Het was de bedoeling dat we na de lunch een mooie bomentopwandeling zouden doen, maar ook dat bleek niet haalbaar. Het was trouwens inmiddels ook gaan regenen. We hebben aardig doorgereden, over de overigens zeer goede wegen, en kwamen uiteindelijk rond half negen in het hotel aan, de receptie was al gesloten. De laatste 2 uur hebben we in het donker gereden, we zijn dus heel benieuwd hoe het landschap er hier uit ziet. We zullen het morgen gaan zien. De kamers zijn trouwens weer prima.
Wat leren we van zo een verhaal: een lang eind rijden is prima, maar dan moet je onderweg niets willen doen. Beter is de route in kortere delen te doen en onderweg lekker genieten van de mooie natuur.

1. Martina:
    17 april 2015
    550km op een dag is inderdaad te lang. 250km hoog uit dan kan je rusten en goed de omgeving verkennen.