Marlborough: wijn en sound

16 april 2015 - Picton, Nieuw-Zeeland

Net als in Frankrijk kun je in de wijngebieden overal wijn proeven. Nieuw Zeeland heeft verschillende wereldberoemde wijngebieden, waaronder Marlborough. Toen we op het Noordereiland waren hebben we al kennisgemaakt met de gastvrijheid van de wijnfarmers. En ook hier, in Marlborough wordt je bij elke proeverij uitgebreid getrakteerd. Na aankomst van de boot in Picton zijn we naar Blenheim gereden waar we in het prachtige gebouw van Brancott Estate, met wijds panorama op de wijnvelden een gezellige wijnproeverij hebben gehad. Sauvignon Blanc, Chardonay, Pinot gris, Pinot Noir, we hebben ze allemaal geproefd. De wijnen zij in Marlborough van een uitmuntende kwaliteit, de vruchtbare riviergrond in combinatie met het grote aantal zonnenuren overdag en de koele avonden inde avonden zorgt voor een goede kwaliteit druiven. De wijnteelt is nog vrij jong, voorheen werd er op deze grond vooral fruit geteeld. En de dag daarop zijn we vanaf onze suites op een goede fiets gestapt voor een fietstocht langs de wijnvelden. Echt fietsconditie was niet vereist, echter wel een wijndrinkconditie. Tussen 10 uur en 12 uur s' morgens hebben we namelijk op drie locaties een wijnproeverij gehad. in Frankrijk waar ik ik verschillende keren proeverijen heb gehad, krijg je meestal drie tot vijf wijnen te proeven. Hier stond meestal een rij klaar van minimaal 7 wijnen. Maar overal zalige wijnen uitproberen in een ontspannen sfeer. Vooral de vintage rose van Nautilis vond ik heel bijzonder, echter te zwaar om even mee te nemen. Fietsen van plek naar plek is, zeker met al die wijntjes die je opdrinkt, niet alleen heel mooi, maar ook zeker aan te bevelen. En het eten is hier ook voortreffelijk. Bij Riessen werd de proeverij met een lunch gecombineerd, en toen zij hoorden dat we reisagenten waren, kregen we de lunch aangeboden, hoe gastvrij is dat!
Als ik in dit gebied met Jelle, mijn man, zou zijn, dan zouden wij zeer waarschijnlijk een meerdaagse trek hebben gedaan, met de boot naar het begin van Queens Charlottetrack, 2 dagen wandelen en een dag met de kayak. Lekker actief zijn in de natuur en niet al te veel mensen tegenkomen, dat is echt wel ons ding. De heuvels zijn niet al te gek, en de afstanden zijn voor mij nog goed te doen.
Ook kun je hier walvis- en pinguïns gaan ontdekken op een mini cruise. Wij, de Travel Counsellors, zij op een alternatieve manier over het water gegaan. De prachtige uitzichten hebben we ervaren vanaf een prive- jacht, dan kun je zelf doen waar je zin in hebt, de gezellige crew is er voor jou. De uitzichten waren heel mooi, de wijntjes wederom lekker, het eten magnifiek, alleen ook hier lieten de dolfijnen zich niet zien. Dus een prima gezellige avond met zijn allen.

1. Mieneke:
    17 april 2015
    Hallo Marieke, het klinkt allemaal heel aantrekkelijk en heerlijk!
    Dat belooft zeker wel een passend wijntje ter gelegenheid van onze diplomauitreiking he? Groetjes en het er nog even van nemen jij!