De Maori in Rotorua

14 april 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Het is vrij logisch dat de Maori het gebied rond Rotorua hebben uitgekozen om zich hier te vestigen. Het gebied heeft door het geothermale karakter een bijzondere aantrekkingkracht. Graaf een gat in de grond en het grondwater zorgt voor warmte, een natuurlijke warmte. Wij hebben een tour gehad door een Maori Village, in het dorp zie je overal borrelende poelen die zorgen voor plaatselijke mistwolken in het dorp, best een apart gezicht. Het water is warm, 60 tot 70 graden. Het gemeenschapshuis en de kerk zijn beiden gebouwen waar de Maori samenkomen en daarmee hun gewoonten in stand houden. De carves in het hout zijn alle ter ere aan hun voorouders, die zijn in hun gemeenschap erg belangrijk.
En wil je Jezus over het water zien wandelen? Bezoek dan dit dorp! In het gebied bij Hells Gate ( de plek van het modderbad) is ook een heilige plek van de Maori, een fraaie, maar bescheiden waterval zorgt voor een mooi energie, die ik in ieder geval wel ervaar.
De meeste toeristen die naar Rotorua komen bezoeken wel een Maoribijeenkomst met eten en de Hakadans. Wij hebben kennis gemaakt met de Maori op een andere manier, deze nog vrij nieuwe manier is eten bij de Maori thuis. Geen poppenkast, maar goed eten met een drankje in een huiselijke ambiance en daardoor alle mogelijkheid voor een gesprek. Maar besef dat de Maori weliswaar hun eigen gewoonten hebben, maar een gewoon hedendaags Nieuw Zeelands leven hebben. Maar het eten zorgt in ieder geval voor een gezellige avond bij mensen thuis.
En wil je nog meer te weten komen over de Maori, bezoek dan in Wellington het Te Pape museum, een speels ingericht museum, met veel interactieve activiteiten en een leuk overzicht van verschillende Maori gebruiken.

1. Jelle:
    14 april 2015
    Het is een soort homestay, verblijf en eten bij lokale mensen thuis, heel bijzonder. Fijn dat het zo ontspannen kan verlopen.
  2. Christina Schagen:
    15 april 2015
    Hoi Marieke! De allereerste keer dat ik jou zag vertelde ik over Wai Turoa Morgan Maorid sjamane uit Nieuw Zeeland. Nu ben je zelf in Nieuw Zeeland. Ik wist wel dat je daar naar toe zou gaan! Je hebt het volgens mij erg naar je zin. Geniet met volle teugen van je Zelf in dat prachtige Nieuw Zeeland. Liefs, Christina.