Noordereiland Kiwi hotspots

13 april 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Als je op een verre bestemming bent is het altijd de vraag wat moet je echt hebben gezien? En wil je dit doen zoals de meeste toeristen, of toch een beetje anders? De glowworms zijn hier heel bekend, bij sommige campervanverhuuders krijg je de kaartjes voor de glimwormgrotten bij de Waitomo Caves er gratis bij. het zal daar vast heel erg druk zijn. Wij hebben de glimwormen op een hele andere manier en ook plek gezien. In het McLaren Falls Park in Tauranga zijn we na een drankje en een hapjes in kayaks gezet en al peddelend zijn we naar The Mangapapa Canyon gevaren. We waren slechts zichtbaar met een rood lampje op het hoofd van de voorste vrouw in de kano. Stel je nu even voor: zacht ruisend, kabbelend water, helemaal donker, een sterrenhemel boven je en...... Aan de zijkanten allemaal groepjes mini lampjes,de glimwormen. Echt fantastisch om deze puur Nieuw Zeelandse ervaring op deze manier mee te mogen maken.
Een andere must do: dofijnensafari in de Bay of Plenty, het speelgebied van de dolfijn, als er geen baby-dolfijntjes mag je het water in om met de dolfijnen in het water kennis te maken. Dus wij al vroeg in de ochtend de zee op, na 1 uur varen werd de zee wat ruiger, lopen op de boot werd zwalken, verder varen, en verder varen. Er is 95% kans om de dolfijnen te spotten, het blijft immers echte natuur. En nog verder varen. Uiteindelijk na 5 uur varen: geen dolfijnen. Helaas........Dus voor deze must moeten we nog een keertje terug.

Nieuw Zeeland kent allerlei beroemde wandelingen, je moet er minimaal 1 hebben gedaan. Wij hebben de Mount Maunganui gedaan, een berg van 240m hoog, voor de lokale plaatsgenoten vooral een fitnessbergje. Boven wordt je wel beloond met fraai uitzicht!
En Nieuw zeeland zonder kiwi's? Ja, kiwi-fruit, daar staat het vol mee. Verscholen achter hoge hagen wordt het kiwi-fruit gekweekt. Maar de echte Kiwi, dat is een vogel die niet kan vliegen. Kiwi's, het nationale symbool, zijn zeer zeldzaam geworden. Dus of je hem ooit tegen zal komen? De grootste vijand van de in het wild levende Kiwi is de hond. De nog in het wild voorkomende Kiwi's hebben het heel erg moeilijk. In het familiepark Rainbow Springs hebben we enkelen Kiwi's mogen aanschouwen, een mooie vogel die hier vooral wordt gekweekt en beschermd. Het deed mij wat denken aan het zeehondencentrum in Pieterburen, en dan in de begintijd ervan. Dus als je een echte Kiwi wilt zien, ga dan even naar Avifauna in Alphen aan de Rijn, daar lopen er ook een paar rond.
En vanmorgen zijn we naar Hells Gate geweest, ook zoiets, doe je het wel,of doe je het niet. maar als je hier bent, dan is het bezoeken van een natuurlijke spa eigenlijk wel een must. Roturua is het vulkanische gebied met borrelende modder, geisers en zwaveldampen. Wij hebben Hells Gate bezocht, waar we even hebben gekuurd in de modder en nu voor de verdere reis helemaal gedetoxd zijn. Wel bijzonder dat gestoom en bubbelend heet water met een mooi dampje erboven.
Zie ok de fotoserie Noordereiland  Kiwispots

1. Martina:
    13 april 2015
    Wat leuke ervaring hebben jullie als nog toe meegemaakt. Geweldig.
  2. Jelle:
    14 april 2015
    Hells Gate...... klinkt heftig, maar dat valt dus mee :-)
    Prachtige ervaringen en belevenissen, jammer van de dolfijntjes, de natuur werkt niet altijd mee!