Nog even de Amazonejungle in

20 juli 2015 - Puerto Maldonado, Peru

Aankomen in Puerto Maldonado is aankomen in een ander Peru, we gaan 5 dagen de jungle in. In plaats van bergen nu bossen, junglegeluiden en een zwoelere temperatuur. Inmiddels is ons hoofd helemaal leeg en zijn we nu de de jungle alweer uit, onderweg naar huis. Maar eerst nog een verslagje van onze laatste dagen in Peru.
In het Amazoneregenwoud geen telefoonbereik, geen WIFI, beperkt elektriciteit, maar wel een bed in een muskietennet en een warme douche. Na aankomst is het in Puerto Maldonado een drukte van belang, scooters, marktjes, veel mensen en eenvoudige huizen van hout. We worden naar de haven gebracht, samen met een jonge meid uit de UK, Stephanie, en gaan op een longtailboot, waar we direct een lekkere lunch in een bamboeblad krijgen. Jelle en ik wanen ons even in Maleisië, eenzelfde soort rivier, bomen en boten. We gaan drie rivieren afvaren, en zullen eindigen in een ecolodge in Bolivia, een rit over het water met een behoorlijke snelheid van bijna 6 uur, we duiken diep de Amazone in. Ondanks de warmte zitten we met een trui, jas, muts en deken om onze benen in de boot, een nieuw avontuur tegemoet. Na aankomst bij de ecolodge, krijgen we een bungalow met een solarlamp en een kaars in de wc. Als snel horen we Steph een gil geven: er zit een Tarantula in haar bungalow, ja we zijn nu echt midden in de jungle. Slapen gaat eigenlijk prima, vroeg naar bed (voor 9 uur), oerwoudgeluiden op de achtergrond, maar eigenlijk ook heel stil. En elke dag vroeg uit bed, zo rond 5 uur, we raken er inmiddels aan gewend. De eerste ochtend bezoeken we een clay-lick, waar we een papegaaien show voorgeschoteld krijgen (puur natuur hoor, we zitten in een soort vogelkijkhut op de rivier). De vogels eten dus een beetje klei, aan een steile oever van de rivier. In de loop van de middag bezoeken we de Pampa's, ongeveer 2 uur heen en ook weer terug lopen, maar terug in het pikkedonker. Als je je flashlight even uit doet, hoor je het oerwoud nog meer, wel bijzonder. Ik struikel om de haverklap over boomstammen die ik te laat zie, maar we overleven het. Na aankomst een lekker pilsje. Deze dagen zijn all inclusieve, wat inhoudt dat we naast het ontbijt, een lunch en diner krijgen, wat bestaat uit een soepje, een rondje rijst met een stukje vlees of kip, en een stukje fruit als dessert, wel aangekleed met verse vruchtensap. Stiekum vinden we onze kok van de Larestrail een veel betere kok. Onderweg zien we prachtige junglebomen, verschillende vogels, vlinders, en zelfs een tapir. De volgende ochtend gaan we een mooie plek bekijken, we klimmen langs een gigagroteboom via een touwladder (we zijn wel voorzien van klimgereedschap) naar een platform vanwaar we een prachtig mooi ZEN uitzicht hebben op de zonsopkomst in de boomkronen van de jungle, af en toe vliegen er papegaaien over.
En de jungle heeft zowaar ook prachtige meren, we hebben er twee bezocht, een vlak bij de eerste lodge, en een bij de lodge waar we de vierde nacht hebben doorgebracht. Onze laatste nacht hebben we in een vrij luxe lodge doorgebracht, we waren wel de enige twee toeristen. De lodge was niet zo makkelijk bereikbaar, eerst weer 4 uur terugvaren met de snelle longtailboot, dan een uur over een gigantisch modderpad lopen en dan heel relaxed met een kano over het meer. Er zwemmen reuze otters, mooi! En in de bomen zien we weer prachtige vogels, apen en een luiaard. Heel veel vlinders hier. Het meer bezoeken is ook voor gasten van andere lodges een uitstapje. Rond zonsondergang dobberden we ook op het meer, prachtige oranje kleuren, onze laatste avond. Een kaaiman brengt ons de laatste groet. En dan breekt de tijd aan om weer richting huis te gaan. 5 uur ontbijt, 6 uur met de kano het meer over, en dan weer via het modderpad en nog een stukje boot weer naar de bewoonde wereld om het vliegtuig te gaan halen. Even iets schonere kleding aan en we zijn klaar voor de reis naar huis.
Onze Perureis zit erop, alleen nog naar huis, ruim 3 weken avontuur, veel gezien en meegemaakt, ruim 3000 foto's om uit te zoeken, om zo onze herinneringen levend te houden. Peru een aanrader? Jazeker! Ook omdat je voor verschillende verrassingen komt te staan (als je wilt betalen, niemand heeft wisselgeld, hoe vreemd is dat?), tijdens de trail en in de jungle weet je niet waar je zult slapen en wat je gaat eten, sommige onderdelen van de reis zijn best inspannend, op elke plek een gids die telkens zijn uiterste best doet en overal aardige Peruaanse mensen :-). Peru, adios!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade